Ezért éri meg egy cégnek a flottakezelés

Ezért éri meg egy cégnek a flottakezelés

A megoldás a céges járműügyekre

Nem csak a nagy multicégek gépjárműpark-méretével működik jól a flottakezelési szolgáltatás, valójában a kis és a közepes vállalkozásoknak is számos előnyt nyújt. Kühne Attilával, a CarNetfleet ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a lehetőségekről.
Egy cég és munkatársai mobilitásának biztosítására a saját tulajdonú járműveknél lényegesen célszerűbb megoldások vannak, amelyek gazdaságosabbak, kímélik a cég erőforrásait és megszabadítják a munkatársakat az autózással járó nemszeretem-feladatoktól. A CarNetfleet Kft. 2018-ban jött létre a CarNet Csoport flottakezelőjeként, ennek a szolgáltatásnak azonban jóval régebbi hagyományai vannak házon belül az 1991-ben alapított Euroleasinggel, amely 2015 őszéig volt a cégcsoport része.
Kühne úr, mostanra a kiszállítások már fedezik, esetenként meg is haladják az aktuális igényeket, de az elmúlt évek az autóhiányról szóltak. Hogyan kezelték ezt a helyzetet?
2021 nyarán felismertük, hogy autóhiány várható, jóval azelőtt, hogy elkezdődött volna az ukrajnai háború, ahonnan addig az új autók legnagyobb részéhez a kábelkorbácsok érkeztek. A cég tőkeereje miatt be tudtunk rendelni több száz gépjárművet, így tavaly nem azt kellett mondanunk az érdeklődőknek, hogy két év múlva tudunk autót adni, ráadásul azt sem tudjuk, milyen áron fog megérkezni és azt sem, milyen lesz a kamatkörnyezet a finanszírozáshoz.
A személyautók vagy a haszonjárművek között volt nehezebb az ellátás?
Kisebb kompromisszumokkal, például eltérő fényezéssel, tavaly is tudtunk személyautókat biztosítani. A haszonjárművek között szélsőségesebb volt a hiány. Sok márka közös haszonjármű-családokat kínál, itt azt mondtuk, hogy ugyanolyan kapacitású és színű teherautó lesz, más az embléma az orrán, de van.
A CarNet-szalonokban több mint 100 000 új autó talált gazdára, de ezen az ügyfélbázison túl páratlan márkaszervizes háttér áll a cég mögött. Miben segít ez a tapasztalatkincs?
Esetünkben nem elhanyagolható érték ez a szakértelem, mert a CarNet Invest Zrt. Magyarország egyik legnagyobb autókereskedői hálózata, és márkaszervizeivel közel 30 éve éve van jelen az iparágban. A műszaki tapasztalat elengedhetetlen ahhoz, hogy az ügyfelek igényeihez legjobban illő járműveket ajánlhassuk, bármennyire is fejlődik a technika és alakulnak át a motorok, a hajtásrendszerek.
Meddig üzemeltethető gazdaságosan egy céges jármű?
Nagyon nagyok a különbségek. Ha egy ügyféllátogató kombija vagy egy furgon autópályán robog 300 ezer kilométert, az sokkal kisebb igénybevétel, mintha városban futna 150 000 kilométert futárjárműként, amivel sokkal több probléma jön elő.
Önöknél hol húzódik a használat felső határa?
Öt évnél és 200 000 kilométernél nem futnak tovább a konstrukciók, kivéve, ha egy ügyfél valamilyen okból tovább szeretné használni az adott járművet. Mindenképpen az a cél, hogy a gyári garancia védelme alól ne kerüljenek ki a járművek. De az ügyfél mindig dönthet másképp.
Milyen kockázat adódhat a jótállás keretein túllépve?
Ha ügyfelünk bevállal még egy szervizt 240 000 kilométernél, figyelmeztetjük, hogy adódhatnak költséges javítások, és nem biztos, hogy észszerű lépés, de természetesen dönthet úgy, hogy elfogadja ezt a kockázatot. Egy prémiumjárműnél egy komplett fékcsere bőven milliós tétel lehet, ahogy egy automatikus váltó javítása is elvihet 3,5 millió forintot. De csak sarkítottam ezekkel a nagy összegekkel, nem jellemzőek ennyire magas szervizkiadások.
Milyen szolgáltatáscsomagokat kínálnak?
Bizonyos termékeinkkel csak a járművek kezelését biztosítjuk. Szakértő stábunk végzi a flotta műszaki ellenőrzését, minden szervizbeavatkozást megvizsgál, és jóváhagyja a szükséges munkákat.

Más konstrukció a saját tulajdonú járműveink tartós bérlete vagy operatív lízingje, amikor a futamidő végén az ügyfél visszaadja a járművet, és a mi kockázatunk az, hogy a jármű hozza azt a maradványértéket, amit prognosztizáltunk a futamidő végére. Ezeknél az autóknál „szoros emberfogás” van, látunk minden szervizt, javasolhatjuk a jármű korábbi cseréjét vagy azt is, hogy az ügyfél használja nyugodtan még több tízezer kilométeren át.

Vannak olyan konstrukcióink, amelyekben mi a finanszírozást biztosítjuk, tehát a finanszírozást, az adót és a biztosítást építjük be a bérleti díjba, de a szerviznél és a gumiabroncsoknál csak továbbszámlázzuk a szerviz által nekünk kiszámlázott tételt. A szakmai kontrollt és az összes általunk elért kedvezményt ugyanúgy biztosítjuk az ügyfeleknek, de a szervizszámlákkal külön számolunk el.
Magánszemélyekkel is kötnek szerződést?
Csak cégek lehetnek az ügyfeleink, praktikusan az áfa-visszaigénylésre jogosult vállalkozások. A nettó bérleti díj 100 százalékban költségként elszámolható. Személyautók után az áfa visszaigénylésére tartós bérlettel vagy operatív lízinggel, illetve nyílt végű pénzügyi lízinggel van lehetőség. Útnyilvántartást vezetve minden üzleti célú út után, a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó utak arányában lehet visszaigényelni az áfát, de az áfa fele külön adminisztráció nélkül is visszakapható 2019. január 1. óta.
Alaposan visszaesett a dízelautók piaci részesedése az utóbbi években. Van még igény dízeles cégautókra?
Évente 25-30 ezer kilométeres futásteljesítmény felett ügyfeleink számára továbbra is minden racionális szempont alapján a dízeljárművek az elsődlegesek. A nagyon sokat futó flottáknál most is piacvezetők a dízelautók. A másik véglet a plug-in hibrid és a villanyautók kategóriája. Ezek az autók egyre népszerűbbek, de kiválasztásuk és használatuk is körültekintést igényel. Környezetvédelmi előnyeik akkor tudnak igazán érvényesülni, ha az ügyfél összhangba tudja hozni a villamosított hajtásláncú autók adottságait a saját autózási szokásaival és töltési lehetőségeivel.
Néhány flottautóként is népszerű márkát a CarNet nem képvisel márkakereskedésként. Mi a megoldás, ha megbízóik épp ilyen autót szeretnének?
Márkafüggetlen szolgáltatók vagyunk, azokkal a márkákkal is kapcsolatban állunk, amelyeknek nincs új autós szalonja a cégcsoporton belül. Ezen gyártók autóit is ügyfeleink rendelkezésére tudjuk bocsátani, ez egyáltalán nem gond.
Épp fuzionál egymással Európa két legnagyobb flottakezelő vállalata. Egy gigacég versenytársaként mi szól egy közepes méretű szolgáltató mellett, amilyen a CarNetfleet?
A legfontosabb a rugalmasság, amit kiemelhetek. Egy közepes járműparkú helyi szolgáltató képes jóval rugalmasabban működni, ami jelentős előny.
Hogyan profitálhatnak ebből a partnereik?
Közelebb vagyunk az ügyfeleinkhez és rugalmasabban tudunk reagálni az igényeikre. Személyesebb a kapcsolatunk, ebből fakadóan jobban fel tudjuk térképezni szükségleteiket. Jobban értjük az igényeiket, túl azon, hogy a gyáritól eltérő keréktárcsával és egyedibb árnyalatokban is választhatnak autót, nem csak a vállalati autók jellemző színeiben, elsősorban fehér, ezüst vagy fekete fényezéssel. A CarNet hátterével akkor is találunk csereautót, ha az adott márkaszerviz összes csereautója használatban van.
De egy óriáscéggel szemben a kisebb flottaszolgáltató költséghátrányban lehet a beszerzésben, legyen az autóvásárlás, gumiabroncs-beszerzés, biztosítási díj, ami kihat az áraira.
Cégünk erejét és súlyát nem önmagában kell értelmezni, hanem az évente közel 100 milliárd forintos bevételű CarNet-csoport részeként. A CarNet Magyarország legnagyobb magántulajdonban lévő gépjármű-márkakereskedő és -szervizhálózata. Súlyunk nem CarNetfleetként jelenik meg a piacon, hanem CarNet Csoportként. Itt a legfontosabb a refinanszírozás kondíciója, amiben ez a méret jelentős kedvezményt jelent számunkra a hasonló méretű flottaszolgáltatókkal szemben, amelyek nem részei egy ekkora cégcsoportnak. Rendelkezünk azokkal a volumenkedvezményekkel, mint a nagy cégek, akár a legnagyobbak Magyarországon. De nem az a célunk, hogy a mi szolgáltatásunk legyen a legalacsonyabb díjú minden szegmensben. Úgy próbáljuk összeállítani a tortát, hogy ha cikkenként nézzük, akkor esetleg található alacsonyabb árú vagy édesebb tortaszelet máshol, de ha az egész tortát vizsgálja az ügyfél, meggyőződésem, hogy a CarNet Csoportot és a CarNetfleetet választani jó döntés.
Kühne úr, köszönjük a beszélgetést!

Ezért vonzó a flottakezelés egy kkv-nek

Nemzetközi nagyvállalatok akár határokon átnyúló flottakezelési megállapodásokat kötnek a multinacionális lízingcégekkel, ám ez a szolgáltatás a kis és a közepes vállalkozásoknak is legalább ennyire vonzó alternatíva a saját tulajdonú járművekhez képest. A flottakezelés ötnél kevesebb autóval is olyan versenyelőnyöket ígér, amelyeket kár átengedni a konkurenseknek.
A fő előnyök:
  • nulla százalékos önerővel elindítható konstrukció
  • a járművekhez kapcsolódó összes kiadásról egy számlát kap az ügyfél
  • tervezhetőbbé válnak a cég költségei
  • szükségtelen a gépjárművásárlásra hitelt felvenni, a vállalkozás forrásai jövedelmezőbb tevékenységekbe, a cég fejlődésébe fektethetők
  • tartós bérlet vagy operatív lízing esetén a nettó bérleti díj elszámolható költségként
  • garantált a járművek maradványértéke
  • dedikált kapcsolattartó végzi a gyors ügyintézést