Mindig a biztonság van az első helyen

Egy év sem kellett ahhoz, hogy alaposan megváltozott helyzettel találkozzunk az autópiacon.
Kühne Attilát, a CarNetfleet ügyvezető igazgatóját az autóhiány utáni korszak esélyeiről és az elsőre vonzónak tűnő pénzügyi konstrukciók kockázatairól kérdeztük.
kuhne-attila-carnetfleet-ugyvezeto-igazgato-interju-magazin
CarNet Magazin
Fordulat történt az autópiacon. Mi változott 2023-ban?

Kühne Attila
2022-ben az év az autóhiányról szólt. A technika átalakulása és a forint-euró árfolyam elszállása jelentős drágulást eredményezett minden autónál, ezt megspékelte a kamatkörnyezet változása, ami összességében nagyon megdrágította a finanszírozási konstrukciókat.

A csekélyebb gyártási darabszámok miatt kevésbé volt érezhető, hogy a piacon valójában mekkora a visszaesés, de ezek a hatások erősen mérsékelték a bérlők és a vásárlók kedvét új eszközök beszerzésére. Mára megszűnt az autóhiány, egy-két kurrens modellt kivéve minden személyautó elérhető gyártásból rendelve is 2-3-4 hónapos időszakon belül.

Elsősorban a haszonjárművek, furgonok között fordulhat elő ennél hosszabb várakozási idő. Majdnem minden autógyárban több autót állítanak elő a keresletnél, nem magyarországi, hanem európai és globális szinten értve.

A magyar piacnak is bőven jut autó.
Ha vége az autóhiánynak, nő a kedvezményszint?

Erre nagyon nehéz általános választ adni. A 2022-es hiány idején a forgalmazók szempontjából észszerű döntés volt visszavágniuk az engedményeket. Még a nagy tételben vásárlók sem kaptak flottakedvezményt, főleg a kapós modellekre. A legtöbb importőr korábbi, gyengébb árfolyamon pozicionálta az árait, tehát a korábbi szinthez képest meglehetősen magas árakról beszélhetünk. 2023 éreztette a lakossággal és a vállalkozói szektorral, hogy bizony nehéz évünk van. Ahogy befékeződik a piac, úgy jönnek elő az árengedmények. Tulajdonképpen mindegy, hogy egy forgalmazó vételárkedvezményt ad vagy támogatott hitelt biztosít. A kamatmentes hitellel elérhető megtakarítás is a milliós engedményekhez mérhető.

Mik most az árak, mennyiért lehet flottakezelt vállalati autónk?

Többnyire 100-150 ezer Ft között volt a bérleti díj a koronavírus-járvány előtti időszakban a volumenmodellekre, amilyen például a Ford Focus. Az autók drágulásával és a kamatkörnyezet változásával ez felment 200-250 ezer forint közé. Az árszint most jellemzően visszafelé indult el, jelenleg 150-200 ezer Ft közé tehető.

Ismét mozgás van a piacon a magas forintkamatok miatt a devizaalapú pénzügyi konstrukciók felé. Mi a véleménye erről?

Aki nem tudott támogatott kamatozású forinthitelt felvenni, elmozdult az eurós finanszírozás irányába. Az EURIBOR és a forint BUBOR (az Európai Irányadó Bankközi Kamatláb és a Budapesti Bankközi Forint Hitelkamatláb. A szerk.) közötti differencia nagyon jelentőssé vált. Az eurós árbevétellel is rendelkező cégek igyekeztek a finanszírozásukat euróalapon megoldani. Ez azt jelentette, hogy sok-sok autópark-kezelő cég is ebbe az irányba fordította hajóját, és eurós konstrukciókat kínált ügyfeleinek. A CarNetFleet azonban nem így tett, kitartottunk és kitartunk a forintos termékek mellett.

Ügyfélszemmel mi motiváló lenne ebben, ha így drágább a finanszírozás?

Mert ez jól kalkulálható, biztosan lehet tervezni vele. Kiszámíthatóbb az ügyfeleink számára és jelenleg már nem szignifikánsan drágább. Természetes, hogy az ügyfelek egy részét nehezebb ennek előnyeiről meggyőzni, amiért némi forgalomkiesést is vállaltunk az elmúlt időszakban.

Miért ne választanám az alacsonyabb havi díjat ígérő eurós konstrukciót?

Érthető döntés lehet, ha a rizikó ismeretében születik. Mindannyian olcsón akarunk jót venni. De az eurós finanszírozások jellemzően elszámolásos termékek, ami azt jelenti, hogy a legnagyobb árfolyamkockázat-hatás az utolsó törlesztőrészlet vagy a kiemelt maradványérték kifizetésekor adódik. Hosszú távú bérletnél a 4-5 év múlva adódó maradványérték árfolyamkockázata fajsúlyos lehet. Most kedvezőbbnek tűnhet egy eurós konstrukció, mint a forintos termék, de a futamidő végére annyira előnytelenné válhat, hogy az érintett összességében egy sokkal rosszabb finanszírozást választott.

Mit tudnak szembeállítani az alacsonyabb kamatszintből fakadó árelőnnyel?

Mi a CarNet Csoport részeként évtizedek óta be vagyunk ágyazva az autópiacba, stabil autókereskedelmi hálózattal rendelkezünk. A CarNetFleetnél még ebben a bizonytalan korban is pontos rálátásunk van az autók használtkori értékére, egzaktabban tudjuk kalkulálni egy autó valós értékét a futamidő végére. Erre alapozva mertünk a konkurenciánál nagyobb kockázatot vállalni a maradványérték megállapításában, a bátrabban megszabott maradványérték kedvezőbb havidíjakat jelent ügyfeleinknek. Mivel ez a tétel befolyásolja leginkább a bérleti díj mértékét, a különbségek sem voltak olyan látványosak egy eurós refinanszírozott és egy forintos termék között.

Valljuk be őszintén, ez valamilyen szinten napba nézés, nem?

Erős technikai, technológiai átalakulás zajlik az autóiparban. Az a hajtásrendszer, ami ma ötéves távlatban piacképesnek tűnik, a technika fejlődésével elavult akkumulátorrá, elavult hajtáslánccá válhat a jövőben, amire nem érvényesül a kalkulált piaci ár. Ez valóban nagyon nehéz helyzet, de ilyenkor értékelődik fel az a szaktudás, ami a cégcsoportunk mögött áll.

Milyen előnyt jelent a jóval nagyobb állományú autópark-kezelőkhöz képest a CarNetFleet rugalmasabbnak mondott szolgáltatása?

Egyszerűen közelebb vagyunk az ügyfeleinkhez, emiatt rugalmasabban tudunk reagálni az igényeikre. Például nálunk egyedibb árnyalatokban is választhatnak autót, nemcsak a vállalati autóknál leggyakoribb fehér, ezüst vagy fekete fényezéssel. A CarNet hálózatában akkor is találunk csereautót, ha az adott márkaszerviz összes csereautója használatban van. Azt is meg tudjuk oldani, ha valaki a gyáritól eltérő, egyedi keréktárcsával és gumiabroncsokkal kívánja használni az autóját.

Apropó gumi, a szakmán belül több flottakezelő is átállt négy évszakos gumiabroncsra. Önök is?

Egyáltalán nem támogatjuk a négy évszakos gumikat, kivéve, ha egy ügyfél kifejezett kérése, hogy már az ajánlatadás pillanatában négy évszakos gumival kalkuláljunk. Szakmailag azt tartjuk helyesnek, hogy nyáron nyári, télen téli gumiabronccsal járjanak az ügyfeleink, mert ez a legbiztonságosabb. Mindig a biztonság van az első helyen.

Számos ügyfél igényelt futamidő-hosszabbítást az autóhiány idején. Hogyan döntenek a tényleges futáshatárról?

A rugalmasság akkor is adott, ha valaki a 200 ezer kilométeres határon túl kíván használni egy járművet. Ezt egyénileg kell megvizsgálni. Van olyan dízel személyautónk vagy kisáruszállítónk, ahol nem probléma a nyújtás. Kisteherautókkal 300-400 ezer kilométert el lehet menni, ha autópályán futnak, nem városi csomagszállítóként.

Mire alapozzák a döntést?

Pontosan követhető az autó használata, kímélése vagy nem kímélése, ennek függvényében hozzuk meg a döntést. Lekövethetők az üzemeltetési körülmények, azt is látni, mikor gyulladt ki egy hibalámpa, mi és hány kilométerrel később történik utána.

Erősen vitatottak az autós szakmában a 30-40 ezer kilométeres olajcsere-periódusok. Ezen rövidítenek vagy tartják a gyári maximumot?

Ezen intervallumok jelentős része nem valósul meg. Az üzemeltetési körülményektől függően a rugalmas szervizperiódusú autók akár 10-15 ezer kilométernél jelzik, hogy olajcserére van szükségük. A jelzés után záros határidőn belül szervizbe kell menni, különben az autó motorja károsodhat. Minden naplózva van az autók agyában, a számítógépből kiolvasható, mikor jelent meg az üzenet, és mit csinált a vezető ezt követően. Vita esetén a vezérképviselet dönt a garancia megőrzéséről vagy megvonásáról.

Csepelen, a Védgát utcában új márkával bővült a CarNet kínálata. A flottakezelésben is van helye az MG-nek?

Bízom benne, hogy az MG flottában is népszerű márka lehet. Vannak komoly érdeklődők rá, mind a benzinesekre, mind az elektromos és a konnektorról tölthető akkus hibrid modellekre.

Nem kevesen szkeptikusak a zöld rendszámos autókkal.

Sokan a marketing hatására választották őket, a marketing pedig dolgozik tovább, és egyre jobban kifejti hatását a piacra. Az új autók között fokozatosan csökken a dízelek aránya, az elektromos és a plug-in hibrid autók aránya fokozatosan nő, a gyártók termelése is ezt forszírozza. De az emberek egy része nem tud lemondani mindarról, amit egy belső égésű motoros autó ad nekik, nem köt számára túlzó kompromisszumot a közlekedésében. A konnektoros hibridek korlátja, hogy kétféle technika van egy autóban, ami meglátszik az autók árán és súlyán is. Hosszú távon ez a meghibásodás esélyére is kihathat, miközben úgy látom, hogy ezeket a szép nagy városi terepjárókat használóik túl ritkán csatlakoztatják konnektorra, ami többletfogyasztást és fokozott környezetszennyezést eredményez. Az elektromos átállás nagyon hosszú folyamat lesz. Továbbra is bízom benne, hogy a technika fejlődése egyre inkább életképessé teszi a villanyautókat a közutakon, javulnak a töltési lehetőségek, és egyre többen váltanak tisztán elektromos hajtású autóra.

2023 nem volt könnyű év a gazdasági szereplőknek, milyen évre számít 2024-ben?

Mi 2023 végén beszélgetünk, és már most is érzem az enyhülést. Érzésem szerint a pozitív trend folytatódni fog, és az autók árai is normalizálódnak. A legnagyobb változást a kamatkörnyezet javulásában váron, bízom abban, hogy a mostani 10-11 százalékos kamatszint le tud menni 6-7 százalékig 2024 végére. Elmúlhat a rezsisokk hatása, a cégek beláthatják, hogy a valós költségnövekedés nem annyira veszélyes, mint amivel elsőre kalkuláltak. A vállalkozások megtanultak hatékonyabban gazdálkodni. Mit vegyek, mennyi időre? Az eszközök megvásárlása bizonytalanságot jelent, amire tökéletes alternatíva a bérlet, csökkentve a cégek kockázatait. Tudatos, megfontolt gazdálkodásra van szükség, de a piac növekedhet, ami ügyfeleink üzletmenetére, a CarNet Csoportra és a CarNetFleetre is jó hatással lesz.

Kühne úr, köszönjük a beszélgetést!

Autók az autózás gondjai nélkül

A mozgás élet és az élet mozgás, ami a cégekre is igaz. A mobilitás tehát alapigény, de ennek megteremtésére van lényegesen jobb megoldás a saját tulajdonú járműveknél. A flottakezelés egyszerre szabadítja meg a dolgozókat az autózással járó nemszeretem feladatoktól és kíméli a cég erőforrásait. A CarNet Csoport történelmének több mint 30 éve része a flottakezelés az 1991-ben alapított Euroleasinggel, amely 2015 őszéig volt a cégcsoport része. Maga a CarNetfleet Kft. 2018-ban alakult a CarNet Csoport, hazánk meghatározó súlyú autókereskedelmi szereplőjének flottakezelőjeként.

A flottakezelés egyik fő előnye a 0 százalékos induló mellett, hogy költségként elszámolható a nettó bérleti díj 100 százaléka. Személyautók után az áfa visszaigénylésére tartós bérlettel vagy operatív lízinggel, illetve nyílt végű pénzügyi lízinggel van lehetőség. Útnyilvántartással igazolva minden üzleti célú út után, a gazdasági tevékenységhez kapcsolódó utak arányában lehet visszaigényelni az áfát, de az áfa fele külön adminisztráció, útnyilvántartás nélkül is visszakapható 2019. január 1. óta.

Jelenleg mintegy 1400 járművet kezel a CarNetfleet, kisvállalkozások és tőzsdén jegyzett nagyvállalatok járműparkját. A CarNetFleet biztosítja a személyautók és a könnyű haszonjárművek beszerzését, finanszírozását. A flotta üzemeltetésére a partnerek különböző szervizcsomagok közül választhatják ki a számukra legmegfelelőbbet. Létezik teljes flottaüzemeltetési megoldás is, amiben többek között a szervizelés, a gumizás, az elvesző forgalmi engedély pótlása, a büntetések befizetése és továbbszámlázása, a parkolási díjak, az adóterhek vagy a biztosítási díjak pontos kiegyenlítése is benne van.